Im zweiten Teil reitet der Cornet allein weiter zu seiner Kompanie und wird auf seinem Weg im Mondschein durch die Schreie einer nackten und blutigen, an einen Baum gefesselten Frau aus seinem Halbschlaf gerissen. Aufl. 238). Bei einer Rast erzählt ein Soldat von seiner Mutter, über alle Nationen und Sprachen hinweg vereint die Soldaten ihre gemeinsame Erinnerung an die Mutter. 206). Dieser Teil endet damit, dass der General Rilke zum Cornet, d. h. zum Fähnrich, ernennt. B. dem sinfonischen Gedicht Paolo und Francesca (1916) und seinem Orchesterliedzyklus Gespräche mit dem Tod (1915) anzuhören ist. Klenau composed the text in full and divided the 27 text sections into three main parts. Er begann zu dieser Zeit eine Laufbahn als Repetitor und Kapellmeister, zuerst 1907 mit einem Engagement an der Städtischen Oper von Freiburg. Eine überarbeitete Version schenkte er 1904 Stefan Zweig; auf ihr basierte die (wenig erfolgreiche) erste Buchveröffentlichung von 1906 beim Verlag Axel … The indebtedness of Cornet to Rilke's idea of Jugendstil is not confined to the stylistic features of the narrative, about which the text itself comments. In the years that followed, Rilke continued to work on this peculiar ‘short song in prose’ or ‘poetic narrative’ – polishing and refining its delicate phrasing. Wenn die künstlerische Notwendigkeit fehlt, Deutschlandfunk Kultur (German) The work Die Weise von Liebe und Tod des Cornets Christoph Rilke (The Lay of the Love and Death of Cornet Christopher Rilke) to a text by Rainer Maria Rilke was written for baritone, mixed choir and orchestra. Rainer Maria Rilke and the “Cornet” By Vasco Boenisch Rainer Maria Rilke knew from a young age that writing was his calling, but throughout his life he was uncomfortable with his early piece titled “Cornet”—this “short, naive work of youth”—becoming his most successful. Mutter, Liebe und Tod werden verklärt als Symbole des großen Zusammenhangs aller Dinge, weshalb das Gedicht eher Ausdruck des um die Jahrhundertwende aktuellen Symbolismus ist als der Heldenverherrlichung des Weltkriegs dient. At the same time as Berg was working on Lulu, Klenau was writing his first twelve-tone opera, Michael Kohlhaas, in 1932-33, and continued in 1934-35 with the next, Rembrandt van Rijn. Die Weise von Liebe und Tod des Cornets Christoph Rilke. Sinfonie beim jährlichen Musikfest des Allgemeinen Deutschen Musikvereins erfolgreich aufgeführt wurde. ‘How can you embody language? Die Weise von Liebe und Tod des Cornets Christoph Rilke, parisart.com (French) Unter Quartensystem hat man sich eher den Gebrauch von aus Quarten aufgebauten Akkorden vorzustellen, ein Phänomen, das Schönberg am Ende seiner Harmonielehre kurz anspricht. At the end of the 1930s Klenau again gradually abandoned the twelve-tone technique, and in 1940 he moved back to Copenhagen, where he first and foremost spent his time composing. Sie entstand unter dem Titel Der Cornet nach Angaben des Autors innerhalb einer Nacht im Jahr 1899 in der Villa Waldfrieden in Berlin-Schmargendorf. Jahrhunderts nach Kopenhagen gekommen war. « Die Weise von Liebe und Tod... » d'Anne Teresa De Keersmaeker, les5pièces.com (French) Doch erst, als das Werk 1912 als erster Band der später so bekannten Insel-Bücherei in ornamentiertem Pappeinband erschien, fand es allgemeine Verbreitung. no. Während des Ersten Weltkriegs und danach wurde das Gedicht weitgehend als Verherrlichung des Heldentodes gelesen, wobei sich Rilke von dieser Auslegung jedoch mit dem Hinweis zu distanzieren suchte, es sei 1899 geschrieben worden. Diese epische Form findet man in mehreren von Klenaus Werken wieder, in erster Linie in den beiden Gedichtzyklen Gespräche mit dem Tod (1915) und dem darauf folgenden Jahrmarkt bei London (Bank Holiday. Another example is his first -opera, Sulamith, which Bruno Walter staged in 1913 as his first new production after taking up the position as head of the Court Opera in Munich. Rilke mochte die Vertonungen eigentlich nicht und zeigte sich vor allem skeptisch gegenüber dem Genre Melodrama, bei dem der gesprochene Text von Musik begleitet wird. Rilke’s text inhabits, in every respect, an intermediary space: its prose sings; women have male traits, men, female traits; women are all at once mistress, mother, Virgin Mary and sensual ‘angel of death’. As a composer he had his breakthrough when his First Symphony was performed successfully at the annual music festival in Allgemeiner Deutscher Musikverein in 1908. A list of poems by Rainer Maria Rilke - The Academy of American Poets is the largest membership-based nonprofit organization fostering an appreciation for contemporary poetry and supporting American poets. ), Die Weise von Liebe und Tod des Cornets Christoph Rilke. Text De Munt / La Monnaie (Brussel/Bruxelles), Ruhrtriennale, Concertgebouw Brugge, le théâtre de Gennevilliers avec le Festival d'Automne à Paris,  Sadler’s Wells (London), Les Théâtres de la Ville de Luxembourg, De verbogen dans in Rainer Maria Rilke, De Standaard (Dutch)* Der letzte Abschnitt beginnt vor dem Morgengrauen, als draußen der Sturm wütet. 238. Ruhrtriennale setzt im Landschaftspark Duisburg auf Rilke, Waz (German) At this time his works were coloured by the modern orchestral style of the period, which combined monumental forms with a highly developed art of instrumentation. Bravo, Gwyneth (Producer); Vanhauwaert, Steven (Other); Sidlo, Paulo (Designer). Vaandeldrager Rilke rijdt zijn dood tegemoet in uitgebeende danspoëzie, De Volkskrant (Dutch) In terms of genre the text is unusual in being a prose poem, and Klenau stays close to this form with an evocative, narrative musical form which recurs in several of Klenau's works, first and foremost in the two poem cycles Gespräche mit dem Tod (1915) and the subsequent Jahrmarkt bei London (Bank Holiday. (The Cornet) for contralto and small orchestra. Rilke actually did not care to have it set to music, and he was particularly sceptical about the genre melodrama, where the spoken text is accompanied by music. But it was only with the publication in 1912 as the first volume of the publisher Insel's well known series in pocket format in decorated boards that the work became widely known. Lighting design At this time he embarked on a career as a repetiteur and conductor, at first with an engagement at the Städtische Oper in Freiburg in 1907. The lay of the love and death of Cornet Christopher Rilke by Rainer Maria Rilke, 1959, Norton edition, in English - Rev. The sixteen scimitars strike around him \\like a feast\\ and are compared to a sparkling fountain. Rilke hörte Klenaus Musik nie und konnte auch keine Noten lesen, weshalb ihm die Klavierpartitur, die er besaß, keinen Eindruck von der Musik vermittelte. Michel François, Coproduction Trotzdem erlaubte er Klenau, das Gedicht zu vertonen, als dieser ihn in München aufsuchte, was nach Rilkes Erinnerung 1916 oder 1917 der Fall war. 13314179, Dacapo is supported by Rainer Maria Rilke wrote his extended prose poem "Die Weise von Liebe und Tod des Kornetts Christophe Rilke," in 1899, but it wasn't until a new edition appeared in 1912 that it skyrocketed in popularity and attracted the attention of many composers. 1902 ging er nach Berlin, wo er Komposition bei Max Bruch und Geige bei Carl Halír studierte. Search Metadata Search text contents Search TV news captions Search archived websites Advanced Search. The Cornet is without his cloak and helmet, alone amidst the enemy. Lights appear and sounds are heard; but it is not the sunrise, it is the castle that is on fire. Nevertheless he permitted Klenau to set the poem to music when the composer visited him in Munich, in Rilke's recollection in 1916 or 1917. ), Klenau thus had great expectations of the work. Hearing the world premiere recording of this work, it is not hard to understand what made Rilke favour the young Klenau.Paul von Klenau was very happy with his own work and wrote to his publisher: I am now working on the Cornet – it will be my best work. At first she seems to him to be one with the tree, then he frees her, shuddering. In the 1920s his conducting activities took up most of his time, but at the end of the 1920s he began working in a close relationship with -Alban Berg, which culminated at the beginning of the 1930s, when they were both writing operas based on twelve-tone rows. In dieser Zeit schrieb er auch die Oper Kjartan und Gudrun (1918) sowie das Ballett Den lille Idas blom-ster (Klein Idas Blumen) (1916). During and after the First World War the poem was set to music several times, the first time by Casimir von Pászthory. Riding, riding, riding, through the dag, through the night, through the day. During and after the First World War the poem was read very much as a glorification of heroic death, but Rilke tried to dissociate himself from that interpretation by emphasizing that it was written in 1899. From this late period come five symphonies (Nos. Als sie zum Quartier kommen, werden die Soldaten aufgeteilt, der junge Franzose schenkt Christoph Rilke zum Abschied ein Rosenblatt. Even more so than walking, breathing is one of the most elementary, life-giving patterns of movement. Während des Ersten Weltkriegs und danach wurde das Gedicht mehrmals vertont, zuerst von Casimir von Pászthory. Ein Taumeln sagt mehr als tausend Worte, Süddeutsche Zeitung (German)* This attitude was beyond all dispute opportunistic; on the other hand he does not seem to have been a Nazi in the ideological or political sense. Ihre Liebesnacht im Schloss wird zur Initiation des Cornets, die Zeitlosigkeit der Nacht wird in einem Orchesterzwischenspiel verlängert. Sie sehen, wie sich die Fahne entrollt und danach in Flammen aufgeht. It also contains the entire text “The Lay of the Love and Death of Cornet Christopher Rilke” by Rainer Maria Rilke, in German and in English. The Lay of the Love and Death of Cornet Christopher Rilke. Rilke's poetry often reflects his personal spiritual and philosophical quest for cohesion and sense. It includes an interview with Anne Teresa De Keersmaeker, texts by dramaturgist Vasco Boenisch and several images and drawings illustrating the creation of the piece. Er reitet in Begleitung eines jungen Franzosen, der von seinem Mädchen daheim berichtet. Hier dürfen sie einen Augenblick lang vergessen, dass sie Soldaten sind. Although the great German poet Rainer Maria von Rilke was against musical settings of his poetry, he himself permitted Danish-born composer Paul von Klenau to set his grand poem Die Weise von Liebe und Tod des Kornetts Christoph Rilke to music. Other than with the two symphonies developing from the piano sonatas Nos. Anne Teresa De Keersmaeker vertelt Rilke. Klenau setzte somit große Hoffnungen auf das Werk. Created with and performed by From 1913 at the latest he had his regular base at the family's property Keilhof in the village of Beuerberg in Bavaria, near Rosenheim. Der Text des Gedichtes 'Die Weise von Liebe und Tod des Cornets Christoph Rilke' von Rainer Maria Rilke. From 1909 he was a repetiteur at the opera in Stuttgart, in 1912 he became conductor of the Bachverein in Frankfurt am Main, and the next year he took up the post as principal conductor at the opera in Freiburg. There are billions of people, and yet we are able to recognise a single voice blindly. Mit Information zur Entstehung. 5 to 9), an opera and a number of other works, some of which still await their first performance. The strength of Rilke's poem is the evocative language, and Klenau's music follows the changing moods. However, he never studied with Schoenberg, as one sometimes reads. Dagegen hat er nie bei Schönberg studiert, wie man manchmal lesen kann. Paul von Klenau was born on 11th February 1883 in Copenhagen. The composer transforms Rilke‘s contexts in her own way to connect with the dream world and great culture of modern Europe. Turret, 1987 (OCoLC)891754570 Die Soldaten werden zusammengerufen, doch der Cornet fehlt. Rilkes Cornet stirbt einen schönen, aber sinnlosen und vergeblichen Tod und ist eher ein halb geistesabwesender Träumer als ein vorbildlicher Soldat. But Klenau still had close links with Germany, as he lived most of his adult life there and in Austria. «It seems as if this text became a part of my life», wrote Swiss composer Frank Martin about Rainer Maria Rilkes famous prose poem The Lay of the Love and Death of Cornet Christoph Rilke, on which he based his composition for alto singer and orchestra. At first his style was influenced by the southern German tradition that goes from Richard Strauss to Max von Schillings with roots back in Bruckner. When he went to Berlin his main interest was the violin, but gradually an interest in composition gained the upper hand and he gave up his focus on the violin. Bis zum Ersten Weltkrieg kommt ein differenzierterer und verfeinerterer Orchesterklang hinzu. Goed kijken, is de boodschap, Knack (Dutch) 2012. Als er nach Berlin kam, interessierte er sich hauptsächlich für die Geige, allmählich aber überwog sein Interesse am Komponieren, weshalb er das Geigenspiel aufgab und 1904 nach München ging, wo er sein Kompositionsstudium bei Ludwig Thuille und nach dessen Tod im Jahr 1907 dann ab 1908 bei Max von Schillings in Stuttgart fortsetzte. Er blickt sich langsam, fast nachdenklich um, bis er von den Türken angegriffen wird. Das Werk Die Weise von Liebe und Tod des Cornets Christoph Rilke zu dem Text von Rainer Maria Rilke wurde für Bariton, gemischten Chor und Orchester geschrieben. That expresses the concept of her newest work – multitude in multicultural means the opera „Cornet“ (2014) after R.M.Rilke („Die Weise von Liebe und Tod des Cornets Christoph Rilke… His Third Symphony, which was given its first performance by Hans Pfitzner in Strassburg, was well received. What happens when you confront the logic of a text with an autonomous logic of movement? Klenau lehnt sich mit stimmungsvoller, erzählender musikalischer Form daran an. 1915). Ab 1909 war er Repetitor an der Stuttgarter Oper, 1912 wurde er Dirigent des Bachvereins in Frankfurt am Main, und im Jahr darauf wurde er erster Kapellmeister der Oper in Freiburg. no. Mit seinem kernigen Bariton ist er genau richtig besetzt, und er ist auch gut zu verstehen, was bei diesem Werk unerlässlich ist", Get 30% discount on music by Bent Sørensen, Sie reiten uber einen erschlagenen Bauern, Hast du vergessen, dass du mein Page bist. Anfangs knüpft er stilistisch bei der von Richard Strauss bis zu Max von Schillings reichenden süddeutschen Tradition an, deren Wurzeln auf Bruckner zurückgehen. Die Weise von Liebe und Tod des Cornets Christoph Rilke obviously is the last work outlined by Viktor Ullmann in the concentration camp ofTheresienstadt. He passes the battlefield and reaches a village with a castle where a banquet is being held for the soldiers. From 1930 he lived as a freelance conductor with Vienna and Frankfurt as his most important workplaces, and this again gave him more time to compose. From the description of Rainer Maria Rilke … Aber sehr moderne. In the autumn of 1899, it takes the then twenty-three-year-old Rainer Maria Rilke one single night to write Die Weise von Liebe und Tod des Cornets Christoph Rilke (The Lay of Love and Death of Cornet Christoph Rilke). text: Rilke. In 1902 he travelled to Berlin, where he studied composition with Max Bruch and violin with Carl Halír. Its musicality forms a starting point for her on-going research into the counterpoint between dance and text, movement and speech: ‘For quite some time I’ve been investigating the sources in our body from which movement can spring. [Anfangszeilen] [Wörterbuch] ... Rainer Maria Rilke (1875-1926) Aus: Cornet … Erst scheint es ihm, als sei sie eins mit dem Baum, und er befreit sie schaudernd. Nr. Such chords exist in the piece, without dominating it. Seine Dirigentenkarriere führte ihn 1919 wieder nach Kopenhagen, wo er 1920 die Dänische Philharmonische Gesellschaft gründete, die er bis 1926 leitete. Sinfonie, die Hans Pfitzner in Straßburg uraufführte, wurde positiv aufgenommen. He made a special effort to present Schoenberg's music, culminating with Schoenberg's visit to Copenhagen in 1923, where he conducted a concert of his own works on 30th January. „Ich bin neugierig wie weit ich mit der Zeit selber in diese Richtung gehen werde,\\ schrieb er nach Erhalt der Kompositionen an den Verlag (Brief an UE vom 28.1. A new translation from the German with an Introduction, extensive notes, historical and biographical contexts to the work, detailed map of the battle, chronology, original German text and selected bibliography. Frank Martin, however, focused on the fate and death of one individual in Die Weise von Liebe und Tod des Cornets Christoph Rilke, which he composed in 1942–1943, based on a poem by Rainer Maria Rilke. The Lay of the Love and Death of Cornet Christopher Rilke, The work Die Weise von Liebe und Tod des Cornets Christoph Rilke (The Lay of the Love and Death of Cornet Christopher Rilke) to a text by Rainer Maria Rilke was written for baritone, mixed choir and orchestra. Seine anfängliche Ausbildung durchlief Klenau in Kopenhagen, wo er ab 1900 bei Otto Malling Theorieunterricht erhielt und bei Frederik Hilmer Geige spielen lernte. 1919, A-Wst. The fair-haired cornet loses himself in a night of passion with the countess, and gallops towards a heroic death in a battle against the Turkish army. Additional Physical Format: Online version: Rilke, Rainer Maria, 1875-1926. In this period he stayed in Copenhagen often and played a major role in the city's musical life with performances of a wide selection of modern orchestral music. Rosas in het Kaaitheater: Ongewoon dansduet over liefde en dood, DeMorgen (Dutch) Spätestens ab 1913 hatte er auf dem im Besitz der Familie befindlichen Keilhof seinen festen Wohnsitz im bayrischen Beuerberg in der Nähe von Rosenheim. 11 und 19 erhalten und sich damit beschäftigt. Danach wurde Klenau 1922 Chordirigent am Wiener Konzerthaus, ab 1924 mit dem Titel eines Konzertdirektors. Les mots dansés de Rilke, Le Soir (French)* In the first version of the text Rilke even employed the word "Kranzel" as a metaphor for the narrator's undertakmg. Klenau vertont den Text in voller Länge und gliedert die 27 Textabschnitte in drei Hauptteile. At this time Klenau did not yet know Schoenberg personally, but at the beginning of 1918 he had received and studied Schoenberg's piano pieces op. Auch seine 3. 5 and 7, Ullmann apparently thought of an orchestral melodrama first, it was only later that the note "for recitant and orchestra or piano" was added. Als Epilog reitet im Jahr darauf ein Kurier in seine Heimatstadt und überbringt die Nachricht von seinem Tod. And it is particularly characteristic of Rilke's poetry that the sound of the language itself comes close to a musical experience. Er kommt am Schlachtfeld vorbei und erreicht ein Dorf mit einem Schloss, wo für die Soldaten ein Fest abgehalten wird. During a pause a soldier talks about his mother, and across the boundaries of nations and languages the soldiers are united in their shared memories of their mothers. That it was this edition Klenau used is evident from the score, and his own copy has been preserved in the family's ownership. Die erste Fassung von Rilkes Gedicht entstand 1899, veröffentlicht wurde es erstmals 1904. Die sechzehn Krummsäbel springen „Strahl um Strahl\\ wie ein „Fest\\ auf ihn zu und werden mit einer lachenden Wasserkunst verglichen. In dieser Periode formuliert Klenau seine Theorie einer ‚tonartbestimmten Zwölftonmusik'; vieles spricht dafür, dass sich diese Idee auf Alban Bergs Gestaltung der Zwölftonreihe in seinem Violinkonzert ausgewirkt haben könnte. RAINER MARIA RILKE In Translations by M. D. H erter N orton Letters to a Young Poet Sonnets to Orpheus Wartime Letters of Rainer Maria Ril\e Translations from the Poetry of Rainer Maria Rilf^e The Lay of //.. Love and Death of Cornet Christopher Rilfye The Notebooks of Malte Laurids Brigge Stories of God Paul von Klenau wurde am 11. Januar ein Konzert mit eigenen Werken dirigierte. Rilke's most well-known poetry collections in this period include the romantic Die Weise von Liebe und Tod des Cornets Christoph Rilke (The Story of the Love and Death of Cornet Christoph Rilke) and Stories of God (or VomliebenGottund Anderes); the former remained Rilke's … The first part describes the young Christoph Rilke's ride with other conscripts to the Austrian Emperor's army during the war against the Turks in 1663. In den 20er Jahren beansprucht ihn hauptsächlich seine Dirigententätigkeit, doch gegen Ende des Jahrzehnts knüpft er eine enge Beziehung zu Alban Berg, die ihren Höhepunkt Anfang der 30er Jahre erlebt, als beide auf Zwölftonreihen aufbauende Opern schreiben. Sein eigenes Exemplar befindet sich immer noch im Besitz der -Familie. From 1918 on come a succession of experimental works, influenced partly by Impressionism (Stimmungen for piano, 1918), partly by the encounter with Schoenberg's early atonal music (Vier Klavierstücke, 1921). Das Entstehungsdatum wird oft auf 1915 angesetzt, tatsächlich wurde das Werk aber erst 1918-19 komponiert, was aus Klenaus Briefwechsel mit seinem Wiener Verlag Universal Edition hervorgeht. 11 and 19, which had made an impression on him. Rilke never heard Klenau's music and he could not read music, so the piano score that he owned gave him no impression of the music. Die zitierten Briefe an die Universal Edition liegen in der Wiener Stadt- und Landesbibliothek, der Brief an Marie Taxis findet sich bei Walter Simon (Hrsg.) One of the reasons was that Klenau argued in an article that his special twelve-tone technique could be seen as corresponding to the rule-bound order that must typify National Socialist art. Anne Teresa de Keersmaeker donne forme aux mots de Rainer Maria Rilke, rtbf.be (French) Licht und Geräusche nähern sich, doch es ist nicht der Sonnenaufgang, sondern das Schloss steht in Flammen. 5-9), eine Oper und verschiedene andere Werke, die zum Teil immer noch auf ihre Uraufführung warten. gradezu Schönbergsche Quartensystem. Ende der 30er Jahre wandte sich Klenau allmählich wieder von der Zwölftontechnik ab und zog 1940 zurück nach Kopenhagen, wo er seine Zeit in erster Linie mit Komponieren verbrachte. aber sehr moderne. 1980), p. 127. 206.). This part ends with the General appointing Rilke as a ‘Cornet', that is a standard-bearer. Ab 1918 folgen teils vom Impressionismus (Stimmungen für Klavier, 1918), teils von der Begegnung mit Schönbergs atonaler Musik (Vier Klavierstücke, 1921) beeinflusste experimentelle Werke. Die Weise von Liebe und Tod des Cornets Christoph Rilke. The Love and Death of Cornet Christopher Rilke is a prose poem written by Rainer Maria Rilke in 1899, revised in 1906, and published in 1912. Research output: Non-textual form › Production/Choreography Recorded at the Carl Nielsen Hall, Odense on 28-31 August, 1-2 and 4-6 September 2006Recording producer: Henrik SleiborgEditing and mastering: Lars Christensen and Henrik SleiborgAssistant: Jens LangkildeLiner notes: Michael FjeldsøeEnglish translation: James ManleyGraphic design: Elevator,Publisher: Universal EditionDacapo acknowledges, with gratitude, the financial support of Augustinus FondenThis SACD has been recorded in cooperation with the Danish Broadcasting Cooperation, Dacapo RecordsWorsaaesvej 19, 5.DK-1972 Frederiksberg C(+45) 32960602music@dacapo-records.dkCvr-nr. Zukunft Musik ... \\) (Letter of 6.2.1919 from Klenau to UE, A-Wst. Besonders bemühte er sich um Schönbergs Musik, was diesen schließlich 1923 nach Kopenhagen brachte, wo er am 30. Viktor Ullmann’s 1944 Melodrama The Lay of Love and Death of the Cornet Christopher Rilke Gabriel Vamvulescu. the Danish Arts Foundation, Bo Skovhus, Czech Philharmonic Choir of Brno, Odense Symphony Orchestra, Paul Mann, "Bo Shovhus setzt erst nach sechs Minuten ein. Millions of people died during the Second World War. Die Werke hatten Eindruck auf ihn gemacht. Als er erwacht, rettet er die Fahne aus dem brennenden Schloss, wirft sich auf ein Pferd und reitet weit vor seinen Kameraden in die Reihen der Feinde hinein. He returned in 1940 to Copenhagen, where he died on 31st August 1946. Gradezu Schoenbergsche Quartensystem. Der Cornet ist ohne Waffen-rock und Helm allein unter den Feinden. Aus dieser späten Phase stammen fünf Sinfonien (Nr. In the second part the Cornet continues alone to his company, and on the way he is awoken in the moonlight from his half-sleep by the screams of a naked, bloody woman, who is tied to a tree. Diese Phase seines Lebens birgt immer noch viele offene Fragen, die näher untersucht werden müssen, bevor sich handfeste Schlüsse ziehen lassen. But very modern. Von der Gattung her ist der Text etwas so Ungewöhnliches wie ein Prosagedicht. Souvenir of Hampstead Heath) (1920), doch auch der Einakter Sulamith (1913) ist nach diesem Vorbild gestaltet. It was in this period that Klenau formulated his theory of ‘key-determined twelve-tone -music', an idea which there is much to indicate was of importance to Alban Berg's shaping of the twelve-tone row for his violin concerto. For Anne Teresa De Keersmaeker, Rilke’s Cornet is an old love. Rilke's Cornet dies a beautiful but meaningless death, and he is more an otherworldly dreamer than an exemplary soldier. Der deutsch klingende Name geht auf ein altes mecklenburgisches Adelsgeschlecht zurück, doch Klenaus Zweig der Familie lebte in Dänemark, seit sein Ururgroßvater Jørgen Christoffer von Klenow zu Beginn des 18. Dance a story? - The Story of the Love and Death of Cornet Christopher Rilke (translated by B.J. Ein Grund war wohl, dass Klenau in einem Aufsatz argumentierte, man könne seine besondere Zwölftonmusik als Entsprechung der die nationalsozialistische Kunst notwendig kennzeichnenden Ordnung und Gesetzmäßigkeit betrachten. Their night of love at the castle becomes the Cornet's initiation into adulthood, and the timelessness of the night is extended by an orchestral interlude. It is paradoxical that these three twelve-tone operas were premiered and played in Germany after the Nazi seizure of power, when almost all twelve-tone music was otherwise banned.